رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
محمد الباز
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
محمد الباز

عبد الرحيم علي: لن أوقف إذاعة التسجيلات ولو أعدمونى فى التحرير

عبد الرحيم علي: لن
عبد الرحيم علي: لن أوقف إذاعة التسجيلات ولو أعدمونى فى التح

شن الإعلامي عبدالرحيم علي، الباحث في شئون الحركات الإسلامية، هجوما حادا على نجل الشيخ يوسف القرضاوى، عبد الرحمن، اتهم فيها والده بأنه عميل للاستخبارات الأمريكية"، ووصفه "بالمخنث".

وواصل عبد الرحيم، خلال برنامجه "الصندوق الأسود" على قناة "القاهرة والناس"، هجومه على النشطاء السياسيين في مصر، حيث قام بعرض 4 تسجيلات صوتية خاصة بأسماء محفوظ وأحمد ماهر، مؤسس حركة 6 إبريل، وتدور التسجيلات حول سرقة الملفات أوراق من مبنى أمن الدولة بعد ثورة 25 يناير.

وكشف الباحث في شئون الحركات الإسلامية عن تلقيه عدد من المكالمات من السياسيين والإعلاميين يطالبوه فيها بوقف عرض التسجيلات، وعدم فضح أقاربهم للحفاظ على سمعتهم، مؤكدا أنه لن يتراجع عن عرض التسجيلات حتى لو سيعدم في ميدان التحرير.

ووجه عبد الرحيم رسالة إلي أسماء محفوظ، معلقا على قولها في أحد التسريبات "مين نضيف في البلد دي"، قائلاً: "المصريون كلهم نضاف ماعدا رفاقك الخونة والعملاء"، متابعا: رفاقك تآمروا وحصولوا على الدولارات من الخارج.

وعرض الباحث في شئون الحركات الإسلامية، تسجيل صوتى لشخص ويدعى "سوكة" مع أسماء محفوظ، قال لها فيه: "لقيت ملف لماهر وباسم وأمل شرف، وكلمت ماهر وقلته قالى قال يا لهوي اتفضحنا، قولت له متقلقش مفيش حد خد باله، مفيش حد قرأ حاجة أنا اللي قريت، وكمان معايا ورق بس مرضتش أقول إني معايا ورق خالص، ومصطفى ماهر لقى حاجات شخصية لإسراء وماهر، مرضيش يقول لي عليها ومرضيش يورهالي، قالي حاجات شخصية، بس في واحد صور الملف ده وهيبعتهولي النهارده، والورق اللي معايا بقى شيلته، الواد أساسا اللي كان معايا ده هو عارفهم، واد من الناس القديمة، اسمه إسلام سعيد".