رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
د. محمد الباز
رئيس التحرير
وائل لطفى
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
د. محمد الباز
رئيس التحرير
وائل لطفى

صديقته تفجر مفاجأة.. أول شهادة عن المخرج المتحرش إسلام العزازي

إسلام العزازي
إسلام العزازي

فجرت أزمة اتهام إسلام العزازي، مخرج فيلم "عنها"، بالتحرش، شهادات مجهولة من فتيات أكدن تعرضهن للتحرش على يديه مطالبات بمعاقبته، ولم تمضِ ساعات حتى أكدت إدارة مهرجان القاهرة السينمائي احترامها الكامل للمرأة واستبعاد فيلم "عنها"، من مسابقة المهرجان إذا ما ثبت صحة ذلك.

في الساعات الماضية، فجرت سلمى الطرزي، صديقة إسلام العزازي، مفاجأة كبيرة، قائلة إنه صديق قديم لها وتربطه بها أحلام وأوجاع، مؤكدة أن له كثيرا من مواقف "الجدعنة"، لكن حبها للأشخاص ليس دليلا على براءتهم، مقدمة شهادة على صحة حادثتين من ضحايا إسلام، شهادة منشورة وشهادة أخرى غير منشورة، مضيفة: "أنا شاهدة على سنين بشوف فيها صاحباتي بتتعذب وبتتخبط.. سنين عشان يقدروا يعبروا بوضوح إيه الي حصل معاهم وإيه الي عمله فيهم وازاي بعدها سابهم يتحملوا تبعاته لوحدهم وازاي كمل يمارس أشكال من التلاعب النفسي لحد ما بقوا هم نفسهم اللي بيلوموا نفسهم".

وأضافت "الطرزي"، عبر صفحتها الشخصية عبر فيس بوك، أنها منذ سنوات ولم تقو على مواجهته، وذلك لأن الفتيات أخذن وقتا كبيرا كي يستطيعوا رواية ما حدث لهم، كما أنهم لم يكنّ مستعدات للمواجهة، كما أنها لم تحصل على الإذن للحديث في هذا الأمر، قائلة إنها ظنت في البداية أنه يستغل الفتيات الصغار ويستغل نفوذه لإقامة علاقات معهم، وكانت ترى ذلك سلوكا وضيعا مضيفة: "أخدت مسافة منه وكنت بأحذر اللي يسأني عنه في حدود اللي اعرفه وحدود اللي مسموح لي أقوله. بعد فترة طويلة قدرت الصديقات يقولولي حقيقة اللي حصل لهم".


وأشارت "الطرزي"، إلى أن اللعبة دائمًا هي تتويته جريمة الاغتصاب وكأنها خيانة زوجية، والنساء دائمًا تدفع الثمن قائلة إنها صديقة إسلام، مضيفة: "لكن الدعم مش معناه الطرمخة والانكار.. الدعم مش عن طريق ظلم الضحايا، اللي بيحب حد وعايز يدعمه يساعده يتحمل مسؤولية أفعاله عشان يبقى بني آدم محترم، عشان يقدر يكفر عن اخطائه، عشان الناس اللي بتحبه ومالهاش ذنب تقدر في يوم تبقى فخورة بيه وتسامحه".

ووجهّت "الطرزي" حديثها لإسلام قائلة: "إنت عارف يا اسلام إنك عملت كدة. إنت عارف إنت أذيت مين وكذبت على مين ودمرت حياة مين. أنا بقولك الكلام ده وأنا محتفظة بالذكريات، ومحتفظة بامتناني لمواقف الجدعنة اللي وقفتها معايا، ومحتفظة بحنين التاريخ المشترك".


ودعت "الطرزي" إسلام إلى عدم حضور العرض قائلة له: "خليك مرة واحدة مش أناني وما تضيعش مجهود الناس اللي اشتغلت في الفيلم ده وهم ما يعرفوش حاجة وتضطرهم يبقوا في موقف محرج ويشيلوا معاك تبعات أخطائك".