رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
د. محمد الباز
رئيس التحرير التنفيذي
محمد العسيري
الإثنين 12 أبريل 2021 الموافق 30 شعبان 1442
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
د. محمد الباز
رئيس التحرير التنفيذي
محمد العسيري

رواد «تويتر» يدشنون هاشتاج «ادعم بسنت» ضحية التحرش الجماعي بميت غمر

الإثنين 14/ديسمبر/2020 - 07:19 م
بسنت ضحية التحرش
بسنت ضحية التحرش الجماعي
هاجر رضا
طباعة
دشن رواد مواقع التواصل الاجتماعي المصغر «تويتر» هاشتاج باسم ادعم بسنت لدعمها والوقوف بجانبها للحصول على حقها من المتحرشين بها بمنطقة ميت غمر بعد حادثة التحرش الجماعي بها.

تفاصيل هاشتاج ادعم بسنت ضحية التحرش الجماعي بميت غمر

وتصدر الهاشتاج محرك البحث، حيث دعمها رواد السوشيال ميديا، وطالبوها بتجميع صورهم والفيديو الخاص بهم، لإجراء محضر ضدهم للحصول على حقها.

وكتب شاب يدعى أحمد عيد، من رواد تويتر، عبر صفحته الشخصية: "‏جزء من الإرهاب اللي البنت بتتعرض له. كل ده عشان هي حاولت وناضلت لحقها. وأعتقد إن الشعوب العربية وبالأخص الشعب المصري هو الشعب الوحيد اللي ممكن يبهرك ويعمل (هاشتاج دفاع عن متحرشيين ولوم الضحية وارهابها بالشكل القذر ده). ياريت كلنا نشارك في الهاشتاج، ‎#ادعم_بسنت".

وكتب الآخر:" ‏دلوقتي العيال أخدوا ١٥ يوم حبس عشان التحريات، مكملين ف التهديد والتخويف عشان تتنازل عن القضية عشان عارفين إن العيال هتتشرد حرفيًا، المحامين أخدوا صور بسنت من الأكونت بتاعها ع أنستجرام وبعتوها للنائب العام عشان يقلبوا التربيزة ويخلوها أي خرا من الي بيقوله اليومين دول، ‎#ادعم_بسنت".

ونشرت سارة زين، من رواد تويتر: "‎#ادعم_بسنت يصمتوا دهرا عن التحرش والاعتداءات اللي خلت البنات تخاف تنزل الشارع بس لما تعمل محضر وتحاول تاخد حقها ينطقوا كلهم عشان يدعموا المتحرشين ".

يهمك أيضًا | حبس 7 شباب لتحرشهم بفتاة فى ميت غمر

وطالب وليد، الجميع عبر صفحته الشخصية، ألا يتوقفوا عن نشر الهاشتاج حتى تتمكن الفتاة من الحصول على حقها، قائلًا:"Don’t stop sharing their pictures
#ادعم_بسنت".