الثلاثاء 07 ديسمبر 2021
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
د. محمد الباز
رئيس التحرير
وائل لطفى
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
د. محمد الباز
رئيس التحرير
وائل لطفى

«المؤتمر»: توجيهات الرئيس بتذليل عقبات المستثمرين سيؤدي لزيادة الفرص الاستثمارية

الربان عمر المختار
الربان عمر المختار صميدة

أشاد حزب المؤتمر برئاسة الربان عمر صميدة عضو مجلس الشيوخ، بدعوة الرئيس السيسي للمستثمرين للاستثمار فى مصر، وترحب  مصر بالمستثمرين وتذلل كافة العقبات والبيروقراطية من أجل زيادة الفرص الاستثمارية، وتأكيده أن الهدف من مشروعات تطوير الموانئ المختلفة هو زيادة قدرات مصر على البحرين الأبيض المتوسط والأحمر وتوفير فرص تشغيل للمصريين وأن مصر تفتح الباب لتلقي العروض من المستثمرين والاطلاع عليها واختيار الأفضل منها.

وأضاف حزب المؤتمر في بيان له اليوم، أن حديث الرئيس للمستورد "مش هغلبك معايا ومش هيحصل الكلام اللى كان قبل كدة، المنظومة المالية طورناها بالمكينة الكاملة وحجم المليارات التى أنفقت في هذا الأمر، وقلت للدولة منذ 4 سنوات لو تقدروا تعملوا ميكنة لكل الأنشطة علشان نحيد العمل البشرى وإجراءاته ، ولو عاوزين 100 مليار جنيه حد يقولى تدفع 100 مليار في ميكنة؟"،  كانت بمثابة رسالة طمأنة للمستوردين.

وأشاد الحزب، بحديث الرئيس أن مصر تستهدف امتلاك مقومات اقتصادية حقيقية والاستفادة من موقعها الجغرافي، وأن الدولة تتدخل الآن لحل جميع المشكلات المتعلقة بإقامة المشروعات الكبرى وتوسيعها وتطويرها مثل نزع الملكية وتعويض المواطنين، وهو الأمر الذي ينهي أي مشروع في مدى زمني محدد له مع تقليل التكلفة.

 

وتفقد الرئيس عبد الفتاح السيسى، اليوم الثلاثاء، عمليات التطوير فى مرافق ميناء الإسكندرية البحرى خاصة المحطة اللوجستية متعددة الأغراض والأرصفة البحرية، ومستودعات التخزين الحديثة، بحضور كلا من الدكتور مصطفى مدبولى رئيس مجلس الوزراء، وكامل الوزير وزير النقل، والدكتور محمد معيط وزير المالية.

وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي، رسالة إلى المستثمرين، مفادها: "إحنا عايزين المستثمرين معانا عشان نيسر علينا وعليهم، وعشان المستهدفات تتحقق".

وقال السيسي: على مدى سنوات فاتت كنا لما نيجي نتكلم على مشروعات نطلب من مستثمرين ونقولهم تعالو ادخلو واعملوا المشروع عشان نطوره، وده مسار الدولة مشيت فيه قبل كده.. واحنا بنقيم المسار اللي كان موجود قبل كده أو اللي ممكن نمشي فيه، وكان كل الكلام نقول حد يجي يعمل الكلام ده ويديره.. احنا مش بنعمل دلوقتي كده.