رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
محمد الباز
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
محمد الباز

أبلة فاهيتا لربات "الدوبلاكس": لسان الناس عصافيرها ما بـ"تبطلش" ما تخديش في طبلة ودنك

أبلة فاهيتا لربات
أبلة فاهيتا لربات "الدوبلاكس": لسان الناس عصافيرها ما بـ"تب

أصبحت أبلة فاهيتا من الشخصيات المشهورة.. الكل يتساءل عن أخبارها ويتابع تغريداتها على "الفيس وتويتر".. ولأنها single mother فإن خبراتها في "الأمومة عالية" فلديها بودي وكارو فكان لابد أن نستفيد من خبراتها.

لذلك سنقدم لكِ بعضا من نصائح أبلة فاهيتا لحياة "مفرفشة" من وحي حوار قامت به مع مدونة "إحنا صوت جيل بحاله".. تابعي معنا نصائح فاهيتا..

ترى أبلة فاهيتا أن كل صنف وليه مشاكله في التربية، فالولد محتاج يتغذى ينشط، يتبدر تحت بامبرزه حلو يتهشتك كل شوية، أما البنت فلازم من الأول تتقطم شوكتها، تنكسر نفسها، ويندبح لسان عصفورها.

وإذا كنتِ تواجهين صعوبة في التعامل مع كلام الناس فخدي بنصيحة فاهيتا في الحياة "اللي ماتسواشي"، فكلام الناس كثير ما تخديش في طبلة ودنك.. الناس لسان عصافيرها ما بـ "تبطلش".

ولأن الشارع مليان بجيل من الشباب الفاير فأي بنت جسمها حلو وشياكتها ملفتة ستصبح مادة خصبة للبسبسة والتصفير، ومن فوتيها تقول أبلة فاهيتا لكل بنت.. ألبسي فى رقبتك صفارة ولو حد اتحرش بيكِ امسكيه – صفارتك في بقك وما تبطليش تصفير إلا وأنت المحضر في بوكك.

أما ربات البيوت اللي قاعدين في "الدوبلاكس" ليل نهار، ومتابعات جيدات لبرامج "الطبخة" الحلوة فتنصحهم أبلة فاهيتا "بالبانيه" فكله بينفع بانيه.. هاتي لحمتك، طيرك، خضارك، فاكهتك، تبدريهم في بقسماتك حلو وفي الزيت وتشوحيهم وبعدين تنزلي بالجارنش ديكور.

تنصح أبلة فاهيتا "ربات الدوبلاكس" بتقضية وقت فراغهم في حاجة مفيدة، فتقول "أنا برجع من بوتيكي هلكانة زي كل بنات دفعتي، أبص على بشرتي، أفرقع فسافيسي، أخلب رموشي، أبص على فيسي وتويتي.. أمارس أمومتي.. وأتابع حلقاتي.. أنده على جارتي وأكلم قريباتي ولما أنعس أدخل فرشتي وأستنى حلمي".

وفي الآخر تقول فاهيتا.. الست اللي عايزة تحافظ على جوزها ما تسيبهوش برة كتير.. بيحمض.