رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
محمد الباز
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
محمد الباز

على مواقع التواصل الاجتماعي ..

بالفيديو.. تسريبات تفضح قادة الإخوان وتآمر قطر على السعودية

جريدة الدستور

تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك" وتويتر"، تسريبين لقادة جماعة الإخوان الإرهابية، مع رئيس الوزراء القطرى حمد بن جاسم يهاجم فيها المملكة العربية السعودية، وآخر لحديث بين قياديين في الجماعة حول السيطرة على محطة BBC عربية.
وأذاع برنامج "90 دقيقة" على قناة المحور مكالمة القياديين الإخوانيين أحمد صقر ومحمد سودان حول مخطط للسيطرة على قناة BBC عربية.

وجاء في نص المكالمة بين القياديين الآتى..
أحمد صقر: إزيك يا محمد بيه أنا كنت في " BBC" إمبارح بالليل أنا عارف إن الرسالة بتاعتك وصلتلهم ومحمد طه وأنا عارف القصة كلها كنت بكلم محمود الإبياري وعلاقتي بهم طيبة وقالولي على بعض الأمور هناك وتقريبا كان هناك سوء فهم.
محمد سودان: بتتكلم على " BBC عربي" .. أنا كنت مع " BBC إنجليزي" أول إمبارح.
أحمد صقر: عملوا تصرف لومتهم عليه.. يدخلوك أثناء التقرير ثم يكلموك عن فحوى الموضوع ، أنا بقولهم الناس زعلانة قالولي إحنا اللي زعلانين... فقلت زعلانين ليه قالولي زعلانين من هاني الديب بعد تطاوله على المذيعة والضيف وقاله القافلة تسير والكلاب تعوي.. وقال هاني لكمال الهلباوي إنت كبرت وخرفت.
محمد سودان: هما عملوا فيّ مقلب وهما طلبوني عدة مرات وأنا اعتذرت.
محمد سودان: محمد المذيع اتصل بيا وقالي غلطة غير مقصودة.. وكلمني واحد اسمه هشام.
أحمد صقر : لا لا أنا عارف من 11 سنة وأنا بقدملهم التقرير المالى وعلاقتى بيهم علاقة شخصية وأعرف بناتهم وزوجاتهم وأولادهم وعلاقتى بيهم قوية، وأعلم أن هذا ليس التوجه العام للمحطة أو اللى مسيطر عليها لبنانيون ومش فارق معاهم الشأن المصرى وبيحطوا الشأن المصرى على مضض وهما عايزين يحطوا القضية اللبنانية كل يوم والمسيطرين هما أحمد القاضى مدير البرامج وهشام بدوى مدير الأخبار وياسر برديسى التغطيات الخاصة، مشيرًا إلى أن البرديسى والده إخوانى وأنا قولتهم كده هتخليوهم يقطعونا قالوا مفيش حاجة اسمها مقاطعة.
وتابع صقر قائلاً: هنجيب واحد من الصف السادس وأقول من الإخوان... والجماعة لها هيكل تنظيمي.