جريدة الدستور
رئيس مجلسي التحرير والإدارة
د. محمد الباز

بنت مطروح تتأهل لمسابقة الطالبة المثالية على مستوى الجمهورية "هحقق حلمي"

جريدة الدستور

"بالإصرار والعزيمة" حصلت الشيماء الشربيني بنت محافظة مطروح علي الطالبة المثالية على مستوى محافظة مطروح في المرحلة الثانوية وتم تأهيلها لتخوض اختبارات الطالبة المثالية على مستوى الجمهورية، "لازم أجيب مركز عشان نفسي عشان أثبت لنفسي إني أقدر ومفيش مستحيل ومهما كان سني صغير مش هيبقي عائق قدامي " هكذا بدأت بنت مطروح حديثها للدستور.

وقالت الشيماء الشربيني بنت محافظة مطروح أنها خاضت تجربة الطالبة المثالية ثلاث مرات علي مستوي المحافظة ولم تنجح وهذه المرة نجحت واجتازت الاختبارات علي مستوي المدرسة والمحافظة.

وأضافت: أن مسابقة الطالبة المثالية تقيس الطالب من حيث الجانب العلمي والثقافي والابداعي بالإضافة إلى تقديم مشروع او مبادره لخدمة المجتمع ومدرستة.

وأوضحت: أنه يتم التقييم علي مستوي المدرسة ثم علي مستوي المحافظة وهناك طلاب خاضوا تلك المسابقة من إدارات تعليمية خارجية.

وأشارت إلي أنها اختارت مبادرة لهذه المسابقة تحت عنوان " اختلافنا ميزة " وقامت بمساعدتها ناردين الأخصائية الاجتماعية بالإضافة إلى مشروع استخدام الخلايا الشمسيه في انارة الاعمدة بالشوارع.

وتابعت قائلة " لازم اجيب مركز عشان نفسي عشان اثبت لنفسي اني اقدر ومفيش مستحيل ومهما كان سني صغير مش هيبقي عائق قدامي".

وناشدت الطالبة المثالية جميع طلاب مطروح" اشتغلو علي نفسكو اتعلمو مهارات جديده ولغات كونو مميزين عن غيركم متقلدوش حد اشتركو في مسابقات كتير خدو خبره تطوعوا في جمعيات خيريه هيساعدكم تنمو الجانب الاجتماعي مهما كان سنكم متقولوش انا صغير لما أكبر أعمل".