الثلاثاء 28 سبتمبر 2021
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
د. محمد الباز
رئيس التحرير
وائل لطفى
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
د. محمد الباز
رئيس التحرير
وائل لطفى

زميلة الطالبة المتوفاة فى لجنة الثانوية: «هكمل إزاى بعد اللى شوفته»

منار
منار

أعربت مريم هدهود زميلة الطالبة منار التي توفيت اليوم داخل لجنة امتحان الفيزياء للثانوية العامة، عن حزنها الشديد على وفاة زميلتها. 

وقالت الطالبة على "فيسبوك": "هكمل امتحانات إزاي بعد المنظر اللي شوفته النهاردة قبل اللجنة بتلت ساعة كان في واحدة بتموت قدام عيني ومحدش قادر يعملها حاجة، وكل العيال خايفة تقربلها بعد ما قعدنا 10 دقايق ننادي على حد أو يكلموا الإسعاف وكل بيجري ويصوت قبل اللجنة بعشر دقايق إزاي عايزني أدخل أركز في الامتحان بعد اللي حصل ده".

وأضافت في منشورها: "أنا لحد دلوقتي معلقتش على أي امتحان وبقول الحمد الله كله خير.. بس مش هقدر أسكت أكتر من كده إزاي كل ده بيحصل عشان شوية امتحانات لا راحت ولا جت.. كل يوم واحد من صحابنا بيموت كل امتحان حد ينتحر.. بقينا كل امتحان بنقول الدور على مين فينا.. الواحد مبقاش همه حاجة غير إن يعدي من السنة دي ونخلص.. مش عايزين كليات قمة.. ادعولنا نطلع منها على خير عشان الواحد بقى مرعوب بجد".

ونعت وزارة التربية والتعليم والتعليم الفني الطالبة منار محمد عبدالباقي بلجنة مدرسة نصر عبدالغفور الثانوية التابعة لإدارة منوف التعليمية بمحافظة المنوفية، بعدما فاضت روحها إلى خالقها قبل بداية امتحان مادة الفيزياء صباح اليوم. 

وتقدمت الوزارة بالتعازي لأسرة الطالبة وزملائها والمعلمين، سألين الله أن يتغمد الفقيدة بالرحمة والمغفرة ويلهم أهلها وذويها الصبر والسلوان.

وأبلغت مديرية التربية والتعليم بالمنوفية غرفة العمليات المركزية بالوزارة، بأنه في تمام الساعه التاسعة وأربعين دقيقة صباح اليوم السبت الموافق 24 يوليو 2021 وأثناء دخول الطالبة المتوفاة اللجنة أصيبت بحالة إغماء، وعلى الفور تعاملت الزائرة الصحية لإفاقتها وإجراء إسعافات أولية لها وتم استدعاء سيارة الإسعاف فورًا وانتقلت لمستشفى منوف العام لإسعاف الطالبة لكن فاضت روحها إلى خالقها إثر هبوط حاد في الدورة الدموية.

ونفت وزارة التربية والتعليم ما يتردد على بعض المواقع الإخبارية والصفحات بشأن وفاة الطالبة بسبب صعوبة امتحان الفيزياء، حيث إنها نقلت إلى المستشفى قبل الموعد المحدد لبدء اللجنة في الساعة العاشرة صباحًا.

نعى أحمد سويد مدير مديرية التربية والتعليم والتعليم الفني بالمنوفية وفاة الطالبة منار محمد عبدالباقي بلجنة مدرسة نصر عبدالغفور الثانوية التابعة لإدارة منوف التعليمية بعدما فاضت روحها إلى خالقها قبل بداية إمتحان مادة الفيزياء صباح اليوم.

وأكد مدير المديرية فى بيان صحفى له أنه في تمام الساعه التاسعة وأربعين دقيقة صباح اليوم السبت 24 / 7 وأثناء دخول الطالبة المتوفاة اللجنة أصيبت بحالة إغماء وعلى الفور تعاملت الزائرة الصحية  لإفاقتها وإجراء إسعافات أولية لها وتم استدعاء سيارة الإسعاف فورا وانتقلت لمستشفى منوف العام لإسعاف الطالبة لكن فاضت روحها إلى خالقها إثر هبوط حاد في الدورة الدموية.

ونفى سويد ما تردد على بعض المواقع الاخبارية والصفحات بشأن وفاة الطالبة بسبب صعوبة امتحان الفيزياء على الرغم أنها نقلت إلى المستشفى قبل بدء اللجنة الساعة العاشرة صباحا.

bce432eb-3a0a-4433-b9a9-fd4798959522
bce432eb-3a0a-4433-b9a9-fd4798959522