رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
محمد الباز
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
محمد الباز

معلقون: «الطلبة مش هاتكره دكتور إلا لو التعامل سيء»

القصة الكاملة لـ 195 غاضب من ترقية استاذ كلية العلوم بجامعة الإسكندرية

الدكتور محمود مرسي
الدكتور محمود مرسي

من الدارج  في حالات الترقية الوظيفية أن يتم تلقي تهنئة أو احتفال،  ولكن ما حدث في ترقية أستاذ بكلية العلوم كان رد فعل غير متوقع، خاصة بعد نشر الصفحة الرسمية لكلية العلوم قرار ترقية للدكتور محمود مرسي لدرجة مدرس بقسم الكيمياء بكلية العلوم.

ليتصدر التهنئة 195 ألف رد فعل غاضب من طلبة جامعة الإسكندرية 40 ألف تعليق يسرد مواقف غاضبة على قرار الترقية على صفحة كلية العلوم الرسمية دون لايك  أو إعجاب واحد، علاوة على عدد كبير من التعليقات للطلبة تحكي مواقف اثارت غضبهم اثناء دراستهم بالكلية.

- أندرو: "مش هانسى اللي عمله فيا في أول سنة بالكلية"

يقول اندرو. ج، لن انسى حرفياً ماحدث فيا في اول عام لي بالكلية، وربنا يعين الطلبة عليه، فالدكاترة لا يكون من مصلحتهم ان يزرعوا الكره في نفوس طلابهم، على العكس فالاحترام والمحبة هو مايدوم حتى بعد التخرج".

 فيما قالت أسماء. م، قائلة "انا عمري ما اخدت معاه اي سكشن طول الـ 4 سنين في الكلية، لكن سيرته مكنتش حلوة ابدا، مفيش طالب يجيب سيرته إلا و لازم يقول موقف او سوء معاملة صدرت منه"

- شهد: "الطلبة مش هاتكره دكتور إلا لو التعامل سيء"

وعلقت شهد. س  الطلاب  مش هايكرهوا الدكاترة في الكلية الا اذا كان هناك تعامل سيء من تجاههم، معلقة" احنا كطلبة بنحب الدكاترة اللي بتعاملنا حلو وفي دكاترة كتير بنحبها".

لتحكي أماني "من أيام ماكان طالب معانا في الدفعة وطريقته وحشة، ومحدش كان بيحب يتعامل معاه، كان واخد جنب لوحده"

- أول تعليق من أستاذ كلية العلوم

حالة الجدل الغاضبة استمرت على مواقع التواصل الاجتماعي، ليأتي أول رد فعل من الدكتور محمود مرسي، تعليقا على احد التعليقات"أنا لو باخد للطلبة غياب وأروحهم بدری وأتغاضى عن ريبورت المعمل.. واللي يجي متأخر بعدها ساعة أدخله وأديله درجات زيه زى اللى واقف بيشتغل في المعمل وتعب کنت خدت مليون لاف».

وتواصلت الدستور مع الدكتورة أماني إسماعيل، عميد كلية العلوم، وتم الإفادة بأن هناك بيان رسمي  يجري تجهيزه، للرد على رد فعل الطلاب الغاضب والخريجين من الكلية"
 

FB_IMG_1622025189152
FB_IMG_1622025189152