الأربعاء 22 يناير 2020 الموافق 27 جمادى الأولى 1441

ابنة مطروح تحصل على المركز الثالث لقطاعات الكاراتيه

الجمعة 22/نوفمبر/2019 - 10:25 ص
جريدة الدستور
ياسمين شعيب
طباعة
نشأت شروق شريف، ابنة محافظة مطروح، في عائلة رياضية، وعند بلوغها الـ3 سنوات أصبحت لاعبة كاراتيه، وشاركت في العديد من بطولات الجمهورية، وعندما بلغت الـ20 عاما شاركت في بطولة قطاعات الجمهورية فوق 18 سنة، وحصلت على المركز الثالث.

في بداية حديثها لـ"الدستور" قالت شروق شريف، ابنة محافظة مطروح، التي تبلغ من العمر 20 عاما، والطالبة في الفرقة الثالثة بكلية التجارة، إنها منذ صغرها وهي عاشقة للرياضة، فهي نشأت في عائلة رياضية، الوالد لاعب كرة قدم، والأم لاعبة ألعاب قوى، وأشقاء يحترفون الكاراتيه.

وأضافت "شروق" أنها منذ بلوغها 3 سنوات أصبحت لاعبة كاراتيه، وشاركت في العديد من بطولات الجمهورية، وعندما بلغت الـ20 عاما شاركت في بطولة قطاعات الجمهورية فوق 18 سنة، حتى حصلت على المركز الثالث.

"تمرين وشغل كتير وتعب ومجهود قدرت أوصل للمركز الثالث.. البطولة كانت صعبة" بتلك الجملة أوضحت "شروق" أن رغم صعوبة البطولة لكنها لم تيأس، حتى وصلت للتصفيات وحصلت على المركز الثالث مرددة "بقيت أول بطلة في مطروح كاتا تجيب مركز فوق 18 سنة".

وتابعت "شروق" أنها الآن تستعد لبطولة الجمهورية قائلة: "أنا بتمرن كويس عشان نفسي أصنف من المربع الذهبي للجمهورية"، موضحة أن أسرتها هم سر نجاحها؛ لما يقدمونه لها من تشجيع "أنا بوصل عشان ربنا معايا وبدعم أهلي ليا وثقه مدربي فيا".

واختتمت شروق حديثها لـ"الدستور" قائلة: "نفسي يكون في دعم وتشجيع وتكريم لينا من المحافظة، عشان إحنا بنمثل مطروح، ونفسنا يكون لها تواجد في البطولات"، موجهة رسالة للشباب قائلة: "اللي نفسه في حاجة يقدر يوصلها بالعزيمة والإصرار والمجهود، مفيش حاجة اسمها عشان أنا بنت مش هنجح، بالعكس أنا أكابر وأعافر وأحاول وأثبت للمجتمع عكس كده".