القاهرة : الإثنين 21 أغسطس 2017
محمد الباز رئيس مجلسى الإدارة و التحرير
محمد العسيري رئيس التحرير التنفيذي
ads
ads
تحقيقات
الإثنين 19/يونيو/2017 - 02:44 م

«منى برنس».. مرشحة الرئاسة من الرقص للإفطار في رمضان

منى برنس
منى برنس
سها يحيى
dostor.org/1440414

«منى برنس».. أستاذة بكلية الآداب قسم اللغة الإنجليزية بجامعة السويس، إلا أنها دائمًا ما تفاجئ الجميع بأفعال لا تتناسب مع عادات وتقاليد المجتمع، فتغير بين الحين والآخر بمفاجأة جديدة تثير موجة غضب ضدها، وكان أخرها إعلانها عدم صيام شهر رمضان.

ـ «صيام رمضان»
أثارت منى برنس، الجدل مرة أخرى بسبب منشور لها على "فيس بوك"، أوضحت فيه لماذا لا تصوم رمضان، قالت فيه: "ليه أنا مابصومش؟، مبدأيًا الصيام لله، فمش المفروض حد يسأل حد عن الموضوع ده، انا بقي لو ماشربتش قهوة الصبح، ما ببقاش بني آدمة، ببقي حاجة كدة شبه المرأة المستذئبة، وأحسن في الحالة دي لا حد يشوفني ولا حد يكلمني، عشان ممكن اهبره عادي.. وعشان أعمل أي شغل لازم أشرب قهوة، وأنا حد بيشتغل طول الوقت، مش هقضي الشهر نوم يعني".

وتابعت: "ثانيًا: أنا معظم الوقت على سفر، وما ينفعش أسوق من غير ما أشرب قهوة وأبقى مصحصة للطريق، ثالثًا: أنا من الفقراء فمش محتاجة أحس بيهم، رابعًا: أنا من اللي ربنا أنعم عليهم بنعمة الاستغناء فمش محتاجة أتعلم ده أو أني امسك نفسي عن حاجة نفسي فيها، الحمد لله ما نفسيش في حاجة"، الأهم بالنسبة لي أني بصوم عن أذى الغير وما بضرش حد.. طول السنة".

ـ «الترشح للرئاسة»
وفي خطوة مفاجئة، أعلنت منى برنس، نيتها الترشح لانتخابات الرئاسة، حيث فاجأت الجميع بمنشور على صفحتها على "فيس بوك"، في بداية مايو الماضي، قالت فيه: "أنا ماسكة نفسي بالعافية بس والله لأرشح نفسي لرئاسة الجمهورية".

ودشنت الدكتورة "منى" صفحة جديدة باسم "د. منى برنس رئيسة لمصر 2018"، وقالت: "أكيد مش هطالب بمدة تانية، إعمالا بمبدأ تداول السلطة، ولأني هبقى عايزة أعمل حاجات تانية في حياتي غير العمل العام اللي هيلغي تقريبًا حياتي الخاصة، ولأني شخص مرح بطبعي وبحب الحياة، فهبقى ريسة دمي خفيف، وهدلع الشعب من باب لاقيني ولا تغديني، أنا واضحة".

ـ «فيديوهات الرقص»
أثارت منى برنس انتباه الجميع في الفترة الماضية، بعد نشرها مقطع فيديو لم يتعد الدقيقتين على صفحتها الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، تظهر فيه وهي ترقص فوق سطح منزلها، بالإضافة لقيام طلابها بنشر صورًا شخصية لها بـ"المايوه"، مما عرضها إلى موجه من الغضب على مواقع التواصل والإعلام، ودفع مجلس الجامعة إلى اتخاذ قرار بإحالتها للتحقيق.

وعلى الرغم من الضجة التي أثارتها "منى برنس" بسبب فيديو الرقص، إلا أنها قامت بنشر فيديو رقص جديد لها على صفحتها على "فيس بوك"، احتفالًا بعيد الربيع، وعلقت على الفيديو قائلة: "كل سنة وإحنا طيبين، ارقصوا وافرحوا، وهفضل ارقص طول ما فيا صحة".

واستكملت "منى برنس" تحديها للجميع بنشر فيديو رقص ثالث لها، على "فيس بوك"، ووجهت خلال رقصها رسالة إلى رئيس جامعة السويس قائلة: "حولتوني للتحقيق ولحد دلوقتي محدش أخطرني بموعده ولا مكانه.. لحد دلوقتى مجاليش حاجة خالص مع أني بروح الجامعة كل أسبوع، قبل ما تخبطوا بيوت الناس بالطوب شوفوا بيوتكم الأول".

ads